Wanneer worden je tweets het meest gelezen?

4 08 2010

Omdat ik benieuwd was op welk tijdstip je het beste een tweet kunt plaatsen, als je wilt dat die door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt, besloot ik op Twitter een onderzoek te doen. Ik stelde die vraag op drie verschillende tijdstippen: ‘s morgens tussen 0.700 en 07.30 uur, ‘s middags tussen 12.00 uur en 12.30 uur en ‘s avonds tussen 18.00 – 18.30 uur. Ik kreeg zestien reacties, waarvan tien tussen 12.00 en 14.00 uur. De rest gelijk verdeeld over de ochtend en de avond. Zonder dat er sprake was van een uitschieter, de meeste tijden werden tweemaal genoemd, gaf men de volgende tijdstippen aan:

01. Omstreeks 07.30 of 08.00 uur
02. Om 0.900 uur
03. Tussen 0.800 en 12.00 uur(1x)
04. Tussen 12.00 en 14.00 uur
05. Tussen 16.00 en 18.00 uur en tussen 17.00 uur en 18.00 uur
06. Om 19.00 uur of 19.30 uur
07. Tussen 20.00 en 22.00 uur
08. Tussen 20.30 en 21.00 uur
09. Om 21.00 uur

Ik ben zelf een ochtendmens en kom ‘s morgens wel wat twitteraars tegen, maar ik leid hieruit af dat tussen 0.800 en 0.900 uur een geschikte tijd is. Gezien de reacties die ik zelf kreeg, is tussen 12.00 en 14.00 uur wellicht de beste tijd voor overdag. Aan het eind van de middag wellicht tussen 17.00 uur en 18.00 uur. Aan het begin van de avond omstreeks 19.30 uur voor het Journaal en omstreeks 20.30 uur na het Journaal zijn wellicht ook goede tijden. Dit alles rekening houdend met etenstijden, kinderen die naar bed gebracht worden en televisieprogramma’s. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, want het onderzoek is heel kleinschalig en het tijdstip waarop men twittert is heel erg afhankelijk van de persoonlijke behoefte en situatie.

Waarom twitter ik, waarom twitter jij?

Als coach en trainer heb ik geen vaste werktijden, dus er zijn dagen dat ik nauwelijks de gelegenheid heb om te twitteren en er zijn dagen dat ik meer momenten heb om ermee bezig te zijn. Voor mij is Twitter een onderdeel van mijn businessplan en een middel om doelstellingen te realiseren. Daarbij komen ook persoonlijke dingen aan de orde, maar mijn gebruik heeft voornamelijk een zakelijke insteek. Laatst las ik dat Twitter slechts vijf procent zakelijk wordt gebruikt. Ik geloof in het zakelijke nut van Twitter en in Twitter als instrument om elkaar aan nieuwe klanten en opdrachten te helpen en ervaringen, kennis, informatie en inzichten uit te wisselen. Daarom ben ik graag een van de vooroplopers en wil ik het gebruik ervan stimuleren. Bij de reacties op mijn vraag werd dan ook terecht opgemerkt dat het tijdstip mede afhankelijk is van de doelgroep die je wilt bereiken.

Diverse accounts

Nu heb ik meerdere accounts, met verschillende doelstellingen. Behalve @vandermieden heb ik het account @Tweetkind. Daarop vertaal ik mijn boek “De mens in de 21e eeuw” in tweets. Dat is avond- en weekendwerk, dus dat kan ik ook mooi ‘s avonds op twitter zetten.
Hetzelfde geldt voor mijn account @IkVerbind, waarop ik de mensenrechten, de millenniumdoelen en de maatschappelijke disciplines met elkaar verbind. Doel daarvan is te komen tot multidisciplinaire werkconferenties. Dat is ook een onderdeel van mijn werk, als bureau voor duurzame ontwikkeling en ontplooiing, dus hier is overdag plaatsen ook aan de orde.

Ik plaats dagelijks via @vandermieden een #Twitterlicht: een overdenking ter bemoediging en inspiratie en zeer regelmatig een #Werk-Tweet.(ca. 8.00 uur). Ik plaats tevens zeer regelmatig een tweet over #Vertrouwensmanagement.(12.00-14.00 uur). Na het Journaal prikkel ik graag met een #AftertheNews. Maar dat zal niet dagelijks zijn en is meer de persoonlijke noot, waarin ik aangeef hoe ik in de maatschappij sta en tegen zaken aankijk. Soms ook met een kwinkslag.

Ik plaats bijna dagelijks een #De DagVraag via @Tweetkind. (ca. 8.00 uur) en de andere tweets verschijnen dan een paar maal per week ‘s avonds voor het Journaal.

De tweets van @IkVerbind plaats ik dan tussen de middag, tussen 17.00 en 18.00 uur of ‘s avonds na 20.30 uur.

Waarom vertel ik dit?

01. Wellicht is het aardig om te weten wanneer ik wat plaats en trekt dat dan naar behoefte op dat moment meer lezers.
02. Het is wellicht een idee voor jezelf om diverse tweets op verschillende “vaste” tijdstippen te plaatsen.
03. Ik verneem heel graag je reactie op dit artikel en hoop dat we hier tot uitwisseling van tips en ervaringen komen.

Met hartelijke tweetgroeten,

Bert-Jan van der Mieden.


Acties

Information

4 responses

4 08 2010
Nick Henstra

Goedemorgen Bert-Jan,

Afhankelijk van de interesses in bepaalde tweets word bepaald wanneer men geneigd is om even op twitter te kijken.

Als het gebruikelijk is om , om 08:00 een tweet te lezen omdat die persoon meestal rond 08:00 plaats dan ben je eerder geneigd om dat de volgende dag weer te doen.

Dus op het moment dat je gaat aangeven wanneer er een nieuwe tweet verwacht kan worden, haken mensen daarop in om op dat specifieke tijdstip twitter te checken. Mits de persoon in kwestie natuurlijk geinteresseerd is.

Al met al erg leuk onderzoek en mocht dit onderzoek veel verder uitgewerkt worden dan zal men zakelijk gezien veel behoefte hebben aan deze informatie.

Groeten,

Nick Henstra

4 08 2010
Joris van Ooijen

Beste Bert Jan,
Alles hangt natuurlijk af van de inhoud van de tweet, en of die inhoud aansluit bij de followers. Met name het fine tunen van het followers bestand is, naar mij idee, van groot belang als je succesvol wil twitteren.
Lees als je zin hebt “twitter virtuele echoput of communicatiemiddel” op mijn site. http://bit.ly/9tFfUu
Groet,
Joris van Ooijen

4 08 2010
Nathalie Soeteman

Hi Bert-Jan,

Ben benieuwd naar je conclusies! De onderzoeken die ik hierover tot nu ben tegengekomen, hebben allemaal een andere uitkomst. Kijk maar eens naar slides 48-53 http://ht.ly/2kMl1. Denk zelf dat het erg afhankelijk is van zaken als onderwerp, publiek en tijdszones.

Hartelijke groet,
Nathalie

4 08 2010
woubuc

Aangezien ik in opdracht een twitter-dagboek moet bijhouden om op die manier bekendheid te verwerven voor een project waaraan ik meewerk, komt deze post wel zeer goed van pas. Nou weet ik tenminste wanneer ik best begin te twitteren🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: