De wereld zonder telefoon, internet en met vervoer te paard, enz.

23 04 2010

We werden de afgelopen week geconfronteerd met de gevolgen van de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajökull op IJsland, met als gevolg dat al het vliegverkeer stil lag. Dat leverde behalve vakantieproblemen ook vele andere problemen op zoals bijvoorbeeld een ziek kind dat niet naar de VS kon voor een operatie, een huisarts die niet terug kon naar zijn praktijk, mensen die niet naar een begrafenis konden, enz. Vele ondernemingen en organisaties liepen schade op en conferenties misten deelnemers en sprekers. De wereld was ontwricht en we werden letterlijk en figuurlijk even met de beide benen op de grond gezet. We beseffen dan hoe afhankelijk zijn van vliegverkeer. Als internet een dag uitvalt dan beseffen we hoe afhankelijk we daarvan zijn geworden.

Van de week waren we wegens werkzaamheden in onze buurt van 0.800 uur tot 15.00 uur zonder water. Laatst zelfs een paar dagen. We beseffen dan hoe verwend we zijn. En dat is dan nog niets vergeleken met mensen die verstoken zijn van zuiver drinkwater, van voedsel, onderdak en voor ons hele normale sanitaire voorzieningen. We leven hier dus in een bevoorrechte situatie met luxe en comfort. De gebeurtenissen met het vliegverkeer leidde bij velen tot bezinning en tot hiervoor genoemde overdenkingen. Ze brachten mij tot de volgende vraag die ik graag met jullie wil delen:

Stel je nu deze dag, de komende week, dit jaar eens voor zonder internet, zonder telefoon en er is alleen vervoer mogelijk te voet, te paard, per fiets, koets en boot en met paard en wagen.

01.    Hoe ziet dan je leven eruit?
02.    Wat betekent het voor je dagelijkse leven?
03.    Voor je contacten?
04.    Je werk en inkomsten?
05.    Wat is dan niet meer mogelijk en wat zijn de consequenties daarvan?
06.    Wat zou je gaan doen?
07.    Wat zou dat voor je betekenen en veranderen?
08.    Waar leef je dan van en hoe leef je dan?
09.    Wat zou dat je als mens opleveren?
10.    Wat zou de winst zijn en hoe vertaal je dat naar de werkelijkheid van nu?

Ik hoop dat je hier op dit artikel wilt reageren en met ons je antwoorden wilt delen.


Acties

Information

4 responses

29 04 2010
Wim ten Broeke

Dag Bert-Jan, bedankt voor deze mooie beschouwing. Ik droom wel eens van zo’n periode, liefst langer dan een dag. Ik denk dat het ons (de mens) terug brengt naar de essentie van het ZIJN. Het zal een periode van bezinning zijn waarin we alle (ogenschijnlijke) verworvenheden leren loslaten. Natuurlijk hoor ik de JA-MAREN al opdoemen van de Homo-economicus maar zo’n periode zie ik als een zegening en zal voelen als een bevrijding. We zijn allemaal slaven van het systeem dat we (overigens niet geheel terecht) economie noemen.

Wat we ervan zouden leren is het IK-denken (ego) niet leidt tot meer levensvreugde maar het verbonden voelen met ziel, medemens, cultuur en natuur.

Wellicht is dit niet de reactie die je had gehoopt of verwacht maar het is wat in mij opborrelt als ik je stuk lees.
Met een hartlijke groet, Wim ten Broeke

29 04 2010
Bert-Jan van der Mieden

Beste Wim, leuk dat je reageert en ik vind het een prima reactie, want het raakt de essentie: Het gaat inderdaad om wie we ZIJN en om ons telkens opnieuw te bezinnen waar het wezenlijk omgaat in ons bestaan. Wij zijn er niet voor het systeem, maar het systeem is er voor ons. Tevens sla je ook de spijker op de kop: Het gaat om onderlinge verbinding.
Ik pleit daarbij voor een samenleving met een menswaardige, eerlijke verdeling van welvaart en collectief welzijn. Je schrijft, dat we, niet geheel terecht, het systeem “economie” noemen. Wat bedoel je daarmee? Ik verneem graag van je. Hartelijke groeten, Bert-Jan.

7 05 2010
Lies Wajer

Met interesse heb ik je blog gelezen en wil je – als je nieuwsgierig bent – verwijzen naar mijn blog waar verschillende thema’s al regelmatig aan bod komen..
Verder ben ik aanraden van @EvangelinaCM begonnen om je op Twitter te volgen. 🙂
Vriendelijke groet, Lies Wajer

7 05 2010
Bert-Jan van der Mieden

Beste Lies, bedankt voor je reactie en ik heb met interesse een aantal artikelen van je gelezen.

Geef een reactie

