Aan welke criteria dient een nieuw kabinet te voldoen?

21 02 2010

Gisteren vroeg ik aan mijn mede-twitteraars het volgende:”Stel er komt een Twitterkabinet, aan welke criteria dient dat dan te voldoen?” De bedoeling was om eens te polsen wat wij als kiezers willen na de schandalige vertoning die we te zien kregen bij de debatten in de afgelopen tijd en de wanprestatie van de bewindslieden.

Het gevolg was dat diverse twitteraars spontaan reageerden. Onderstaand geef ik jullie de reacties. Met dank aan alle twitteraars die reageerden. Een aantal daarvan werden meerdere malen genoemd. Het nieuwe kabinet dient aan de volgende criteria te voldoen:

Bewustzijnsbegeleider per Ministerie, coördinatie, eerlijk, gemak biedend, goed kunnen samenwerken, in-zicht, leiderschap, liefde, lief hebben zonder voorwaarden, luisteren, luisteren naar elkaar, meer bewustzijn, meer teamgevoel, Ministerie van Bewustwording, Ministerie van Sociale Media, moedig, niet schelden, onafhankelijk, openheid, passie, plezier, stemmen mogelijk via twittpolls, toegewijd zijn aan hun taak, transparant, trending topics op Twitter, verbinding, voortschrijdend inzicht, weet het volk maximaal te representeren, wetsvoorstellen in niet meer dan 140 tekens, zelfinzicht.

Wel of niet realistisch en serieus of grappig bedoeld, het zijn interessante criteria die genoemd zijn. Het is duidelijk dat men serieus genomen wil worden, dat men van politieke leiders verwacht dat ze leiderschap en meer bewustzijn tonen en dat zij luisteren, samenwerken en verbinden. Meer fatsoen, transparantie, openheid en (zelf)inzicht zijn criteria die, na hetgeen we de afgelopen maanden te zien en te horen hebben gekregen, niet verwonderlijk zijn.

Ik nodig je graag uit ze hier aan te vullen. Tevens nodig politici uit om hierop te reageren.

Acties

Information

2 responses

21 02 2010
Cees Hoogendijk

Beste Bert-Jan, mooie gedachte zo’n Twitterkabinet, en ik reageerde al meteen met de gedacht dat het wel een representatieve volksvertegenwoordiging zou moeten zijn. Het medium TV bereikt vrijwel iedereen in de samenleving, maar helaas is het niet interactief. Het medium Twitter is dat wel, maar wordt denk ik nog niet voldoende breed gehanteerd. Dus daar zit wel een punt van aandacht.

Verder denk ik dat het Twittergedrag in het algemeen een redelijk goed voorbeeld is van hoe we met elkaar om zouden kunnen gaan. Dan denk ik aan ‘kort en bondig’, aan ‘retweets’ aan ‘endorsements’, en natuurlijk de mogelijkheid om mensen met nieuwe inzichten met een muisklik te gaan volgen.

Denk ik nog wat verder dan vind ik wel dat onderwerpen magnifiek voorbereid zouden kunnen worden met Twitter, maar dat afdoende en afgewogen bespreking toch echt ‘lijfelijk’ zou moeten gebeuren. Daaruit voortvloeiende beleidsvoorstellen zouden dan in een blog opgetekend kunnen worden, en via Twitter zouden dan weer reacties verzameld kunnen worden.

Zo zou Twitter misschien niet een kabinet kunnen vervangen, maar wel een volksvertegenwoordiging. Twitter zou magnifiek zijn om beleid te helpen voorbereiden. En Twitter/blog zou prima zijn om beleidsvoorstellen te toetsen. Overigens wel zo praktisch dat – om met mijn eigen slogan te spreken – we wel ‘van gedacht beleid naar gedaan beleid’ komen.

Gesteld dat Twitter, binnen de randvoorwaarden van mijn eerste alinea, de volksvertegenwoordiging zou kunnen vervangen – en daar is nog wel wat studie voor nodig denk ik – dan nog moeten we in staat zijn om een leiderschapsteam af te vaardigen. Misschien dat Twitter daarin ook een handje kan helpen. Maar zelf zal ik nooit een leider kiezen, puur en alleen op basis van dienst Tweets.

Kortom, perfect gedachte-experiment, op onderdelen zeer bruikbaar, de moeite waard om alvast gedeeltelijk in gebruik te gaan nemen – doen we dat niet al – en vooral de Twittergemeenschap uitbreiden en maximaal doen differentiëren. Dan evolueren we min of meer vanzelf naar landsbestuur 2.0.

Aangezien dat niet vanzelf zal gaan, hierbij de volgende suggestie:

Lang leve de Verticale Dialoog, het constructieve gesprek tussen beleidsproducenten en beleidsconsumenten. Lees het boek Kracht zonder Macht voor de bijbehorende handelingsprincipes. Zie http://www.krachtzondermacht.nl. Misschien zijn er mensen die zin hebben om die handelingsprincipes (de 20 VD-recepten), die vooralsnog zijn toegespitst op organisaties, door te ontwikkelen naar VD-principes die een geheel land verder zouden kunnen helpen. Haak daartoe aan op Mindz-plaza Kracht zonder Macht, http://www.krachtzondermacht.nl en maak jezelf als zodanig kenbaar.

21 02 2010
Bert-Jan van der Mieden

Bedankt Cees. Mooie reactie, inclusief een stukje zelfpromotie, die ik je van harte gun. Wie dit weblog volgt en mijn boek leest weet dat ik een hartstochtelijk voorvechter ben van de dialoog. Zowel horizontaal als verticaal en zowel in leven, wonen als werken. Er zijn vele verbindingen mogelijk. Zowel in deze stoffelijke als de onstoffelijke werelden. Meer bewustzijn daaromtrent zou deze wereld een eind verder helpen.

Een dialoog rond een Twitterkabinet is bedoeld als aanzet tot een dialoog door burgers en politici, om tot een nieuwe politiek te komen: integer, bewust, transparant en duurzaam. Ik geloof niet dat Twitter de volksvertegenwoordiging kan en moet vervangen, maar de sociale media hebben nu al invloed en die zal ongetwijfeld toenemen. Meer politici gaan op Twitter. De meesten volgen je niet terug is mijn ervaring. Die hebben het nog niet door en zijn nog van de vorige eeuw. Politiek bedrijven begint met luisteren naar en open staan voor. Ieder diens proces niet waar.

Ik heb wel een paar nuttige trainingen voor politici, of een diepte-interview. Levert ze beslist stemmen op. Het was niet mijn bedoeling, maar dat gold ook voor Pim Fortuyn. Ik heb begrepen dat mijn interview hem stemmen opleverde. Zie bij MEDIA. We kunnen terecht heel kritisch zijn op diverse politici en de beeldvorming rond politici in het algemeen is niet bepaald positief, maar het zijn wel mensen die het landsbelang en de publieke zaak (willen) dienen. Mooie doelgroep, maar ze komen niet hard.

Geef een reactie

