Willen wij weten? En wat? Deel 7: Organisatie-oplossingen.

13 03 2009

In het voorgaande, zesde artikel in deze serie gaf ik een aantal zinvolle en duurzame, politieke oplossingsmogelijkheden aan. Over organisaties en ondernemen valt heel wat te schrijven. Ik geef hier een aantal uitgangspunten aan die een visie weergeven, op basis waarvan vanuit andere, duurzame, zuivere en waarachtige waarden en normen ondernomen en bestuurd wordt.

01. De primaire doelstelling van bedrijven en organisaties is niet meer winstmaximalisatie op korte termijn, maar optimale winst, op basis van een lange termijnvisie en gericht op herstel en behoud van evenwicht en duurzaamheid.

02. Men dient afscheid te nemen van het uitsluitend, en daarmee kortzichtig, denken en handelen vanuit economische groei.

03. Investeren in een duurzame economische structuur en duurzame productieprocessen. Innovatie is daarbij van cruciaal belang. Het gaat om een kenniseconomie op alle zes de kwaliteitsniveaus van leven. Ik kom daar in een volgend artikel op terug.

04. Producten en diensten leveren, op basis van criteria die bijdragen aan het komen tot een ecologisch verantwoorde economie en samenleving. Investeer in energiebesparing en in milieuvriendelijke producten.

05. Organisaties dienen te kiezen voor een ruime definitie van MVO. Niet alleen klimaat en milieu, maar alle Millenniumdoelen; dus ook gebruik van grondstoffen, veiligheid, gezondheid. MVO dient verankerd te worden in de organisatie door de RvC en de directie. Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders kunnen zij een diepgaande dialoog aangaan met alle stakeholders, die voor de lange termijnvisie dienen te kiezen. MVO biedt op die manier concurrentievoordelen. Organisaties dienen aan te geven waar ze voor staan, wat hun (oorspronkelijke) waarden zijn. Kies voor tradities die duurzaam houvast bieden.

06. Kies voor andere, proportionele, rechtvaardige beloningen en beloningsstructuren, die recht doen aan geleverde prestaties en algemeen maatschappelijk aanvaard worden.

07. Zorg in opleidingen voor het aanleren van ondernemerschap, bevorderen van innovatie en creativiteit en zorg voor talenkennis en rekenkunde.

08. De zogenaamd ongrijpbare, keiharde succesfactor van elke organisatie is de motivatie van de werknemer. Die verdwijnt als sneeuw voor de zon als men de werknemer niet waardeert en respecteert en niet optimaal diens inzet, kwaliteiten en talenten benut. Motivatie is en wordt nooit een luchtbel, maar is wel een niet optimaal benutte en vaak ook verwaarloosde, droog liggende akker. Zorg voor zin- en betekenisgeving van werk, ontwikkeling en ontplooiingsmogelijkheden en het optimaal benutten van de creativiteit van de werknemers.

Ook nu nodig ik je graag uit hierop te reageren en met aanvullingen te komen. In een volgend artikel geef ik een aantal oplossingsmogelijkheden aan op mondiaal niveau in het kader van de Millenniumdoelen. Zie de artikelenserie daarover.

Dit is het zevende artikel uit de serie “Willen wij weten? En wat?” De eerste zes artikelen verschenen op 01, 02, 05, 11, 12 en 13 maart. Als je op de hoogte gebracht wilt worden van de verschijning van de andere artikelen stuur dan een mailtje naar bjpvandermieden@pyramide.nl met als tekst: willen wij weten.

Advertisements

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: