Evalueer elke honderd dagen

6 09 2008

Pak eens je agenda, reken vanaf vandaag precies honderd dagen terug en evalueer nu eens wat je die dag deed. Natuurlijk kun je zeggen:”Bert-Jan pak gewoon drie maanden terug en evalueer elke eerste dag van het kwartaal”, maar dan mis je het onverwachte en de wisseling van het min of meer willekeurige moment in het jaar. 1. Wat deed je die dag en waar was je? 2. Waarom? 3. Wat was het resultaat? 4. Welke betekenis had die dag voor jouw levensweg, levensopdracht en het realiseren van jouw doelstellingen voor dit jaar en de komende jaren?

Bedenk zelf nog meer vragen, blader nu eens door je agenda tot vandaag en kijk eens terug vanaf vandaag naar die dag. 5. Wat valt je op? 6. Welk proces heb je doorgemaakt? 7. Wat vond je leuk, niet leuk, goed en niet goed? Hetzelfde kan je doen voor de komende honderd dagen. 8. Wat ga je doen? 9. Waarom? 10. Welke bijdrage levert dat aan je levensdoel, levensopdracht, het realiseren van je doelstellingen in leven, wonen en werken? Tien zinnige vragen die je kunt aanvullen en die je ook voor meerdere periodes van honderd dagen terug en naar de toekomst toe aan jezelf kunt stellen.

Vandaag 6 september is het honderd dagen geleden dat ik met dit persoonlijk weblog begon.

Ik schreef in totaal honderd artikelen en 88 weblichtjes en kreeg bijna honderd reacties. De rubrieken “Over Bert-Jan” “In het zonnetje” en “Weblichtjes” werden het meest bekeken. Van de artikelen werden “Duurzaam solliciteren…” / “De schande van de armoede” / “Wie wil er met mij lunchen voor het goede doel” en “Van zelfbedrog naar Zelfrealisatie” het meest gelezen. In de rubriek politiek vind je 48 artikelen, bij bewustwordingspsychologie 46 en bewustwordingsmanagement 36, bij leiderschap en management 37, bij ondernemerschap 35, bij duurzaamheid 19, bij globalisering, economie en levensbeschouwing elk 18 artikelen, bij HRM / P&O en loopbaan respectievelijk 16, 11 en 15, bij diversiteit, gezondheidszorg en innovatie elk 10 en bij onderwijs zeven. Dit even om iets over het proces aan te geven.

Het is merendeels een spontaan verlopend proces, waarbij het geen toeval is dat ik tot nu toe voornamelijk organisatiegericht schrijf. Tevens haak ik bewust in op de actualiteit en laat ik me door het hier-en-nu ook inspireren. In de komende honderd dagen zullen er meer artikelen verschijnen over levensbeschouwing, wetenschap en onderwijs, en kunst en cultuur en richt ik me ook meer op de particulieren.

Bij de start had ik bewust een twintigtal weblichtjes “op voorraad”, maar ze zijn dagelijks aan mijn hart en brein ontsproten. Als ik ze chronologisch de revue laat passeren, zijn ze deels een weergave van mijn eigen proces en geven ze aan wat mij bezighoudt en bezighield. Mooi om te zien en boeiend om te ervaren.

Ik hoop de komende honderd dagen op gemiddeld tien reacties per dag uit te komen. Het doel is immers dat dit weblog een uitwisselingsplatform wordt voor de zeven maatschappelijke disciplines en particulieren. Ter verbinding, verdieping en verbreding. Tip: Lees ook eens een artikel buiten je eigen belangstellingssfeer. Verzoek: Schroom niet te reageren en om verzoeken in te dienen. Als ik aan het verzoek kan voldoen, dan schrijf ik erover.

De ruim vierduizend unieke bezoekers bedank ik bij deze heel hartelijk en daarmee ook jou. Voor de belangstelling en zeker voor de schriftelijke en mondelinge reacties. Zullen we er samen iets moois van maken, door nog meer bezoekers en reacties te bewerkstelligen? Voor je verwijzingen ben ik je erkentelijk. En vertel s.v.p. eens: Wat heeft jouw honderd dagen evaluatie voor jou opgeleverd ?


Acties

Information

5 responses

7 09 2008
Jean-Paul Close

Leuke vraag Bert-Jan om tot persoonlijke reflectie te komen. Bij mij is er ook veel gebeurd in sinds die 100 dagen en misschien ook omdat de zomervakantie van de kinderen bijdraagt tot wat rust en bezinning. De zomer is nu eenmaal een periode van licht. Nog belangrijker is natuurlijk de vraag “wat doe ik vandaag om over 100 dagen de nodige resultaten op te leveren?” Professioneel zeg ik dat alles wat je vandaag zaait minstens 180 dagen nodig heeft om tot oogsten te komen maar na 100 dagen moet er al voldoende zichtbaar zijn om een oordeel te kunnen geven over de richting die is ingeslagen. Interessant is ook de wetenschap dat elke dag een blok van 100 of 180 dagen begint en eindigt hetgeen het begrip tijd en urgentie nuanceert en relativeert.

7 09 2008
Bert-Jan van der Mieden

Dat is een interessante toevoeging van Jean-Paul. Zeker in een professionele, zakelijke setting kan ik me een periode van 180 dagen voorstellen. Bij outplacement waarschuw ik de betrokkene weleens dat ze vroeger wellicht de eerste zes maanden krediet kregen, maar dat die periode inmiddels eerder zes weken is. Zo kan ik me voorstellen dat in bepaalde andere situaties 180 dagen zaaien lang is, maar uit eigen ervaring weet ik dat die periode ook veel langer kan zijn. Jou kennende Jean-Paul proef ik ook een signaal in jouw reactie van scherp te blijven:” Na 100 dagen moet er al voldoende…..”. Als ondernemer is dat zeker zo en wellicht ook zinvol om in ons persoonlijk leven eens bij stil te staan. En dat, elk moment van de dag zelfs, telkens weer een nieuwe periode begint is helemaal waar en ook weer een schitterende toevoeging. Bedankt.

7 09 2008
Jean-Paul Close

Mensen hebben de tendens om vandaag een beslissing te nemen en morgen meteen resultaten te verwachten, zeker in de professionele sfeer. Het proces om tot een besluit te komen vergt vaak tijd en als de “bevalling” gedaan is dan wil men snel de vruchten plukken. Geduld opbrengen om het besluit uit te zetten, zich te zien ontwikkelen, het dan ook nog eens te ontwieden en verzorgen, blijkt een proces dat weinig zakenmensen goed beheersen. Haast is vaak ook gemotiveerd door materiele noodzaak waardoor men in staat is het proces te vertrappelen door ongeduld. Als je, misschien door de les uit het terugblikken, bewust raakt van het feit dat het komen tot een besluit pas de eerste stap is van een tijd en activiteitenproces dan ga je misschien anders om met tijd. Het zijn geen momentopnames verbonden aan een besluit maar seizoensverschijnselen verbonden aan het proces.

9 09 2008
Zininkennis

Dit is een erg leuke uitnodiging Bert-Jan, en ik ben meteen in mijn agenda gaan kijken. Daarna liet ik het even bezinken en zeilde het inzicht vrolijk binnen. Iedere drie maanden ga ik naar mijn meditatieschool. Zakelijk gezien is dat noodzakelijk, omdat ik als (team)coach altijd met een schone lei wil werken. Ik doe dit nu al een paar jaar, en merk dat ik me hierdoor ook meer bewust ben van de seizoenen, zowel letterlijk als figuurlijk. Het zaaien, verzorgen, oogsten en de stilte voor het opnieuw zaaien. Het is in het klein en in het groot waarneembaar. Het is waarneembaar in de natuur, en in mijn persoonlijk leven. Het is zinvol om daarbij stil te staan, en het heeft mij al veel verder gebracht dan ik ooit had durven dromen.

9 09 2008
Bert-Jan van der Mieden

Hoi Pam,

Welkom collega en leuk om daar een reactie van te krijgen. We dienen inderdaad zelf altijd scherp te blijven en onszelf te onderhouden. Een van mijn weblichtjes gaat over de seizoenen. In de jaargetijden zitten veel metaforen en symboliek. Kom ik zeker in een artikel nog een keer op terug. Ik houd me zelf natuurlijk ook een spiegel voor met dit weblog en blijft het altijd huiswerk. Bedankt en hartelijke groeten,

Bert-Jan.

Geef een reactie

