Even een vraagje over de moraal in…………

6 08 2008

Er is een groot internationaal concern, dat al een paar honderd jaar bestaat. Het heeft vele filialen en vele tienduizenden werknemers. Al die werkplekken moeten worden schoon gehouden. In de internationale media wordt gemeld dat het niet altijd even schoon is en er zelfs wantoestanden zijn in het concern. Ongedierte, enz. De wereld heeft gelijk. Terecht klagen ngo’s over de toestanden in het bedrijf. In de afgelopen decennia heeft het concern wel vorderingen gemaakt, maar er blijven schrijnende toestanden. De Raad van Bestuur is op bepaalde punten buitengewoon ouderwets en bestuurt met niets ontziende harde hand. Maar op andere punten dwingt het respect af voor de relatief snelle wijze waarop ze met dat enorme concern weet te innoveren en deze “mammoettanker” meer en sneller weet te laten manoeuvreren. Dat respect wordt echter overschaduwd door de wantoestanden die wereldwijd de aandacht trekken. Tot we het bericht lezen van het kleine bedrijfje met zestien werknemers…………

Het kleine bedrijf is nog niet zolang actief als het grote concern en doet wel internationaal zaken, maar is met zo’n zestien mensen op de loonlijst gemakkelijk bestuurbaar. Laat nu een der directeuren een artikel in de pers doen verschijnen met kritiek op dat grote concern. Hij heeft zijn huiswerk goed gemaakt en blijkt goed op de hoogte te zijn. Moet kunnen nietwaar. Maar nu komt het. Het kleine bedrijfje heeft de boel zelf niet op orde. Het is niet in staat om zestien bureaus schoon te houden. De personeelsleden klagen over een slecht functionerende OR. De accountant heeft steeds meer moeite om de jaarrekening goed te keuren. Het ziektepercentage is hoog en de bedrijfsarts constateert dat de werkomstandigheden van het personeel beneden peil zijn. Tja, dan zou je toch zeggen dat zo’n klein bedrijfje zich ten aanzien van het grote concern wat bescheidener en terughoudender zou kunnen opstellen. Het bedrijf heeft meer dan genoeg aan zichzelf. Je kunt je het hoongelag voorstellen van het personeel als die brief in de krant verschijnt, terwijl het merendeel van de directie en de gehele OR op vakantie is! Dat is ze gegund, maar na de vele communicatieve blunders van zowel de directie, het management als de OR is de reactie voorstelbaar. Moraal van het verhaal:

1. Ook al heb je nog zo gelijk, wees zeer bescheiden en terughoudend als je je eigen zaken ook niet op orde hebt. Zeker als je zelf veel kleiner en veel jonger bent en je omstandigheden veel gunstiger zijn
2. In je oordeel over de ander dien je rekening te houden met diens historie, achtergronden, cultuur en specifieke problemen
3. Zorg eerst dat je je eigen beschamende situatie hebt hersteld en je je eigen zaken op orde hebt, voordat je kritiek uit.

Ik begrijp dat je wilt weten over welke “bedrijven” ik het heb. De naam van “het grote concern” begint met CHI.. en heeft vijf letters. Je raadt wellicht de naam van “het kleine bedrijfje” al met negen letters, beginnend met NE… en eindigend met .AND. Zou daar trouwens een HRM-er in het MT zitten?

Advertisements

Acties

Information

3 responses

6 08 2008
René

Zoals Ghandi al zei: be the changes you want to see.

Bedenk altijd dat als je naar een ander wijst er altijd drie vingers naar jezelf wijzen. Probeer maar eens uit en voel hoe dit voelt als je dit bewust doet.

6 08 2008
Jelle

Misschien moeten we met zijn allen eens stoppen met de negatieve kritiek naar elkaar en eens naar alle (vele) zaken kijken die wel goed gaan? Ongeacht of het in eigen of andere keukens misschien wel of niet lekker loopt?

7 08 2008
Bert-Jan van der Mieden

Beste Jelle en René,

Bedankt voor deze toevoegende reacties. Helemaal eens. Ik heb besloten het artikel iets aan te passen, omdat ik begrepen heb dat de metafoor moeilijk er uit te halen was. Negatieve kritiek is destructief en met opbouwende kritiek kunnen we elkaar helpen. Het zou goed zijn mijns inziens als we daar meer open voor zouden staan met ons allen. In mijn artikel ging het wel om opbouwende kritiek. De uitspraak van Ghandi is heel bijzonder en heeft voor mij een dubbele betekenis: “Verbeter de wereld en begin bij jezelf” en “ben de verandering”. Het gaat om Zelf Zijn.

Ik heb zelf een tijd er last van gehad dat ik bij kritiek op een ander vervolgens met drie vingers naar mijzelf wees. Tot iemand mij erop attendeerde. Er zijn meerdere mensen die dat doen. Dat is ook niet goed. In mijn praktijk merk ik dat teveel naar de ander en teveel naar zichzelf wijzen beide – en ook afwisselend bij een persoon – voorkomen. Schijnbewegingen zijn complex en wij zijn boeiende wezens.

Hartelijke groeten,

Bert-Jan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: