Van zelfbedrog naar Zelfrealisatie

15 06 2008

Heb jij deze ervaring ook? Je ontmoet iemand waar het mee klikt van mens tot mens en waarmee je een echt goed gesprek kunt hebben. Je verstaat elkaar diep van binnen. Je kunt elkaar je emoties vrij laten zien. Je wordt er helemaal blij van en het geeft je als mens het gevoel en de gedachte dat je er niet alleen voor staat. Je (h)erkent elkaar. Je spreekt nog een keer met elkaar af en nog een keer. Je lacht met elkaar en bespreekt de gewone dagelijkse dingen, maar ook de diepere gevoelens en gedachten die je beweegt en je weet dat daar altijd ruimte voor is. En dan komt er een moment……….

Een moment, een dag dat het anders is. De ander of jijzelf heeft zijn/haar dag niet. Heeft last van frustraties, is ergens boos over en heeft daardoor geen zin in contact. Je komt jezelf en/of de ander tegen in schijn en schijngedrag en afsluiting. Er zijn momenten dat je het kunt bespreken, maar dat lukt niet altijd. Door jou of de ander niet. Dan is het of het ideaal dat je, min of meer bewust, hebt omtrent relaties en omtrent dat contact in het bijzonder, vervaagt of omsluierd wordt. Dat roept vragen op: Heb je de relatie geïdealiseerd? Of wordt het Zijnde, dat wat Is, slechts tijdelijk verhuld door de schijn? Is het de schijn die bedriegt, of heb je een diep verlangen geprojecteerd op de ander?

Dit gebeuren kan leiden tot verdieping van onze zelfkennis en ons bewustzijn omtrent relaties. Als we schijn en zijn in onszelf en in de ander onderkennen. We kunnen onze diepste verlangens nader onder de loep nemen. Onderzoeken in hoeverre we afhankelijk zijn van de ander. Ontdekken wie en wat wij zijn en willen zijn. We zijn niet afhankelijk van de schijn van de ander. Als we ons Zelf realiseren, weten we dat de wezenlijke relatie met de ander er altijd is. Ondanks de pijn, veroorzaakt door de schijn, kunnen we altijd ons Zelf en verbonden Zijn. Herken je dit en hoe ga jij ermee om?

Acties

Information

3 responses

17 06 2008
Marion Vaartjes

Lieve Bert-Jan, wat fijn om deze herkenning voor vandaag mee te krijgen. Het doet me weer even realiseren dat ik het echt van meZelf moet hebben. Niet vervallen in boosheid en afhankelijkheid, mijn grootste valkuilen.
Laatst had ik dit contact met iemand, dat wordt dan niets maar geeft weer het gevoel dat het ergens van binnen zit.
Blijkbaar kan je dan weer hergroeperen en je realiseren dat dit gevoel en verlangen niet hoeft te veranderen, maar het in jeZelf moet zien te vinden.
Ik vind het heel moeilijk om dan goed naar mezelf te kijken, maar we doen het weer! Dankjewel.
Veel liefs voor jou en Joke, ik zal je weblog blijven volgen:)

21 06 2008
Paul Wetzels

Lieve Marion en Bert- Jan

Overal zijn mensen waarmee je verbonden bent, alleen nemen we vaak de tijd, moeite of hebben we de moed niet om ons te richten op datgene wat echt en wezenlijk is.

Steeds opnieuw voel ik ook dat we ons, elke keer weer, bewust moeten richten op datgene wat Waarheid is voor onszelf, in plaats van ons te richten naar de (vermeende) verwachtingspatronen van anderen.

Een hele kluif dat voel ik ook maar ALS we dat doen is er altijd hulp, stoffelijk of onstoffelijk

Veel liefs

Paul

22 06 2008
Bert-Jan van der Mieden

Hoi Marion en Paul,

Bedankt voor jullie reacties en aanvullingen. De vraag is telkens, zo ervaar ik zelf, naar en vanuit wie we kijken: Naar en vanuit onze schijnpersoonlijkheid of ons dieperliggende Zelf. Een continue mengeling, dus we doen er goed aan om telkens alert te blijven. Als we dat moeilijk vinden is het slim om direct bij jezelf na te gaan waarom en waardoor je dat moeilijk vindt. Welke gedachten en gevoelens spelen daarbij een rol? Dan heb je en krijg je zelf grip op de situatie of omstandigheid.

Paul heeft helaas gelijk, als hij aangeeft dat we vaak niet de tijd of de moeite nemen. Mij heeft het geholpen me te realiseren dat we tijd in overvloed hebben.
Hoezeer ik ook dagelijks geconfronteerd word met de beperktheid in tijd en ruimte, is het toch een goede hulp me te realiseren dat we allemaal 24 uur hebben en daarin altijd onze eigen keuzes maken. Ook in hoe we omgaan met gebeurtenissen en omstandigheden die ons overkomen, zonder dat we daar invloed op hadden en hebben. Dat plaatst je in je eigen kracht, ver-antwoord-elijkheid en geeft (innerlijke) rust. Althans dat is mijn ervaring, ook in mijn praktijk.

Wie heeft er moed nodig en waarom en wat houdt ons dan tegen?

Interessant is toch het woord moeten. Mijn diepste gevoel zegt me dat ik me in ieder geval nooit op de Waarheid moet richten. We moeten niets mijns inziens. Zie een van mijn weblichtjes daarover. Het grootste geschenk dat we kregen van onze Scheppers is onze individuele keuzevrijheid. We mogen ons richten op, als we dat willen. Misschien maakt dat moeten het wel tot een hele kluif.

Tevens is het een boeiende levensvraag wanneer we hulp krijgen. Alleen als we de waarheid zoeken? Of altijd?! Stoffelijk of onstoffelijk, of stoffelijk en onstoffelijk? Ik heb wel eens moeite met de filosofie dat we alles krijgen wat we willen en alles naar ons toekomt en ons toevalt, als we in onze flow staan, recht staan, onze passie volgen, ons hart volgen, enz. Zie o.a. het boek “The secret” en diverse andere artikelen of sprekers. Er is altijd hulp. We worden gedragen door het Leven.

Dit weblog is bedoeld om door en met elkaar bewust te worden van. Door elkaar aan het denken te zetten, als we dat willen. Vandaar dat ik reageer met wat zoal in me opkomt als ik jullie reacties lees. Als ik ze overlees en overdenk en doordenk word ik weer bewuster. Het inspireert me ook om weer wat te schrijven. En het geeft me een goed gevoel te beseffen dat er meerdere mensen zijn die gevoelens, gedachten en ervaringen willen delen. Bedankt daarvoor en ik hoop dat bovenstaande reactie jullie weer ten nutte en tot aangenaam verpozen mag zijn op deze aardkloot.

Met van top tot teen hartelijke (en hoofd) groeten van,

Bert-Jan.

Geef een reactie

